Jednym z podstawowych elementów wyposażenia studia nagraniowego jest mikrofon. Jego podstawowym zadaniem jest konwersja energii akustycznej na energię elektryczną. W związku z tym, że rejestrowane środowisko może być bardzo różne, stosuje się kilka typów mikrofonów o różnym rozmiarze, kształcie i charakterystyce membrany. Dobranie odpowiedniego typu umożliwia szybkie i precyzyjne zgranie materiału bez konieczności wykonywania serii powtórek.
Istnieje wiele różnego typów mikrofonów, które można podzielić na kilka głównych kategorii. Oto jakie mikrofony wylicza polska norma [44]:
ze względu na charakterystykę:
a także:
Ze względu na sposób działania:
Ze względu na miejsce użycia:
Specjalistyczne:
Najpopularniejsze obecnie stosowane mikrofony reprezentują dwa typy. Pierwszym z nich są mikrofony elektrodynamiczne (zwane potocznie dynamicznymi). Działają one na zasadzie generowania prądu elektrycznego w przewodniku poruszającym się w stałym polu magnetycznym. Jeśli przewodnik zastąpi się cewką przyczepioną do membrany a pole magnetyczne uzyska się z pierścieniowego magnesu, to powstanie prosty mikrofon dynamiczny. Jego niewątpliwą zaletą jest zdecydowanie mniejszy koszt wytworzenia, niż to ma miejsce w przypadku mikrofonów pojemnościowych, jednak przekłada się to niejednokrotnie na mniejszą wierność rejestrowanego dźwięku. Mikrofony te bardzo dobrze sprawdzają się w wypadku rejestracji głosu ludzkiego dlatego też bardzo często spotkać można je na scenie jak i również w domowych studiach. Uznanym standardem w tej dziedzinie jest mikrofon firmy Shure SM58 (Rys. 11).
Rys. 11. Mikrofon dynamiczny Shure Sm58 [23]
Mikrofony pojemnościowe działają w oparciu o jeszcze prostszą zasadę zmiany pojemności kondensatora. Gdy cieniutką (kilka mikronów), specjalnie spreparowaną membranę umieści się w pobliżu płytki metalowej i obie podłączy się do napięcia stałego rzędu 50 – 150 Volt to uzyska się kondensator o określonej pojemności. Ale jeśli na membranę zacznie działać fala akustyczna, nastąpią zmiany odległości między płytką a membraną, a co za tym idzie zmieniać się będzie pojemność kondensatora, w wyniku czego zmieniać się będzie zmagazynowany w nim ładunek elektryczny (wg wzoru C = Q / U). Owe zmiany ładunku spowodują powstanie sygnału fonicznego. Trzeba pamiętać, iż mikrofon tego typu wymaga zewnętrznego zasilania, tzw. fantomowego. Jest to zasilanie podawane z przedwzmacniacza dla mikrofonów pojemnościowych – standardowo od +48 V, choć występują tez modele wymagające zasilania zaledwie +9 V lub +12V. [36] Niewielki rozmiar membrany umożliwia uzyskanie bardzo realistycznego przetworzenia sygnału kosztem dość dużej ceny wytworzenia samego mikrofonu. Mikrofon pojemnościowy (a najlepiej kilka różnego typu) jest nieodzownym elementem każdego profesjonalnego studia dźwiękowego.
23. http://www.shure.com/microphones/models/sm58.asp, 09.VIII.2006 36. http://www.e-muzyk.pl/muzyk/servlet/Index?id_src=dictionary&id_tgt=dictionary&word=542, "Słowniczek - Phantom", 21.IV.2006 44. Książkiewicz A., Norma PN-IEC 50(801):1998, "Międzynarodowy słownik terminologiczny elektryki. Akustyka i elektroakustyka", 1998
I znów to się stało. I znów zremiksowałem Kasię. Tym razem przy okazji konkursu ogłoszonego…
Po kilku latach milczenia wydałem nową EPkę dla moskiewskiej wytwórni Intricate Records. Tym razem nieco…
Temat ten powtarza się ilekroć na mały ekran wchodzi serial wyprodukowany w Polsce, nie ważne…
Zupełnie nie wiem jak to się stało, że nie wrzuciłem tego numeru do siebie na stronę…
"Play it On" to lekka propozycja na wiosnę/lato 2016! Charyzmatyczny wokal Kasi i przyjemna kompozycja…
Dwójka gości, dwa miejsca, dwa różne światy. W piątek odwiedziła Kraków Kasia Malenda, która zaśpiewała jeden…