Categories: soft i hard

Produkcja i mastering utworu muzycznego – TECHNIKI REJESTRACJI – Instrumenty Elektryczne (cz.13)

W przypadku instrumentów elektrycznych nagłaśnianych za pomocą wzmacniacza i zestawu głośnikowego ten ostatni należy traktować jako właściwy „instrument” wymagający omikrofonowania [20]. Każdy zestaw głośnikowy (mikrofon również) ma swoją specyficzną charakterystykę częstotliwościową czyli inaczej mówiąc sposób, w jaki są przetwarzane przez przetwornik poszczególne części pasma akustycznego. Z tego powodu na różnych zestawach głośnikowych ten sam dźwięk może brzmieć w różny sposób a w przypadku mikrofonów – jego pasmo rejestracji może się nie pokrywać z pasem akustycznym rejestrowanego instrumentu (lub może podbarwiać jego brzmienie zgodnie z wykresem charakterystyki częstotliwościowej). Należy zatem wcześniej zastanowić się w jaki sposób dobrać oba te elementy, aby barwa dźwięku po rejestracji była zadowalająca. Istnieje kilka ogólnych zasad, którymi można się kierować podczas ustawiania mikrofonów przy tzw. „piecu”, będącego zamkniętym w jednej obudowie blokiem wzmacniacza, zestawem głośnikowym i rzadziej – blokiem korekcji. Nie mniej – końcowy werdykt zawsze powinien należeć do realizatora nagrania.

Pierwsza zasada – sposób ustawienia mikrofonu względem głośnika. Ustawienie „na wprost” powoduje otrzymanie brzmienia mocnego, stanowczego. Z kolei gdy oba elementy ustawione są pod pewnym kątem lub w oddaleniu od siebie, to uzyskane brzmienie będzie lekko subtelniejsze. Nie bez znaczenia jest sama odległość urządzenia rejestrującego od membrany głośnika. Dokładnie przedstawia to tabela 2.

Tab. 2. Wpływ odległości mikrofonu na jego brzmienie [20]

[table id=1 /]

Druga zasada opisuje sposób umiejscowienia zestawu głośnikowego. Umieszczenie go nad ziemią daję możliwość zmniejszenia niskiej partii z zakresu pasma akustycznego. Postawienie zestawu na miękkim podłożu da odwrotny efekt – stłumione zostaną jasno brzmiące dźwięki.
Trzecia zasada określa ilość mikrofonów używanych do rejestracji. Często spotyka się piece z dwoma lub trzema przetwornikami (jeden niskiej częstotliwości i dwa wysokiej) – w takim przypadku nie ma możliwości wiernego odwzorowania jego barwy używając tylko jednego mikrofonu. W przypadku zestawu trójdrożnego, basowy głośnik omikrofonowuje się bliskim ustawieniem (2,5 cm) a dwa pozostałe standardowo – 10 cm od membrany. Dodatkowo warto ustawić jeden mikrofon w odległości 1–2 m by zebrać dodatkowo „przestrzeń” a nie tylko brzmienie, zaś odpowiednie proporcje między każdym zarejestrowanym śladem ustawić dopiero w czasie miksowania, w zależności od potrzeb.
Produkcja i mastering utworu muzycznego by Marcin Lisiecki jest licencjonowany pod Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.

Lisi Tygrysi

Share
Published by
Lisi Tygrysi

Recent Posts

Unsafe (DJ Lisi Remix) na remix-albumie Noviki

I znów to się stało. I znów zremiksowałem Kasię. Tym razem przy okazji konkursu ogłoszonego…

3 lata ago

Forever, That Pill w Intricate Records

Po kilku latach milczenia wydałem nową EPkę dla moskiewskiej wytwórni Intricate Records. Tym razem nieco…

4 lata ago

Dlaczego polskie seriale brzmią tak słabo?

Temat ten powtarza się ilekroć na mały ekran wchodzi serial wyprodukowany w Polsce, nie ważne…

5 lat ago

Novika feat. Chmara – „Scenariusz” (Lisi Remix)

Zupełnie nie wiem jak to się stało, że nie wrzuciłem tego numeru do siebie na stronę…

7 lat ago

Lisi feat. Kasia Malenda – Play it On

"Play it On" to lekka propozycja na wiosnę/lato 2016! Charyzmatyczny wokal Kasi i przyjemna kompozycja…

7 lat ago

Klabing po krakowsku cz.1

Dwójka gości, dwa miejsca, dwa różne światy. W piątek odwiedziła Kraków Kasia Malenda, która zaśpiewała jeden…

8 lat ago