Categories: soft i hard

Produkcja i mastering utworu muzycznego – TECHNIKI REJESTRACJI – Instrumenty perkusyjne (cz.14)

Złożoność instrumentów perkusyjnych (kotły, bębny, talerze, czynele itp.) sprawia iż w tym przypadku warto zastosować technikę wielomikrofonową. Dodatkowo mikrofony te muszą się charakteryzować dużą selektywnością zbierania dźwięku (by nie wystąpiły niepożądane przesłuchy) oraz możliwością równego przenoszenia pasma akustycznego przy dużych skokach ciśnienia powietrza. Przy takich ograniczeniach doskonale sprawdzają się mikrofony dynamiczne o super czy nawet hiperkarioidalnej charakterystyce. Tłumią one doskonale dźwięki dochodzące z boku i z tyłu jednocześnie dobrze zbierając dźwięk z przodu. Wadą tego typu mikrofonów jest występowanie efektu zbliżeniowego, czyli nienaturalnym eksponowaniu niskich częstotliwości przy zbliżeniu mikrofonu do źródła dźwięku. Aby zniwelować ten efekt, w torze dzwiękowym danego instrumentu szeroko stosuje się filtry górno-przepustowe. Można również użyć mikrofonu pojemnościowego, jednak wcześniej warto się zapoznać z jego parametrami, a w szczególności maksymalnym przenoszonym poziomem ciśnienia akustycznego określanego w dB SPL (patrz rozdział 1.4), gdyż ze względu na delikatną membranę tego typu mikrofonu, niezmiernie łatwo go uszkodzić. Przykładowe rozstawienie mikrofonów zostało przedstawione na rys. 23.

Rys 23. Rozstawienie mikrofonów przy nagrywaniu perkusji [46]
46. A shure educational publication: Microphone techniques for studio recording,
2004,http://cdn.shure.com/publication/upload/447/us_pro_micsmusicstudio_ea.pdf, 19.IV.2014

Produkcja i mastering utworu muzycznego by Marcin Lisiecki jest licencjonowany pod Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe License.

Lisi Tygrysi

Share
Published by
Lisi Tygrysi

Recent Posts

Unsafe (DJ Lisi Remix) na remix-albumie Noviki

I znów to się stało. I znów zremiksowałem Kasię. Tym razem przy okazji konkursu ogłoszonego…

3 lata ago

Forever, That Pill w Intricate Records

Po kilku latach milczenia wydałem nową EPkę dla moskiewskiej wytwórni Intricate Records. Tym razem nieco…

4 lata ago

Dlaczego polskie seriale brzmią tak słabo?

Temat ten powtarza się ilekroć na mały ekran wchodzi serial wyprodukowany w Polsce, nie ważne…

4 lata ago

Novika feat. Chmara – „Scenariusz” (Lisi Remix)

Zupełnie nie wiem jak to się stało, że nie wrzuciłem tego numeru do siebie na stronę…

7 lat ago

Lisi feat. Kasia Malenda – Play it On

"Play it On" to lekka propozycja na wiosnę/lato 2016! Charyzmatyczny wokal Kasi i przyjemna kompozycja…

7 lat ago

Klabing po krakowsku cz.1

Dwójka gości, dwa miejsca, dwa różne światy. W piątek odwiedziła Kraków Kasia Malenda, która zaśpiewała jeden…

8 lat ago